BMM3103 SOALAN OBJEKTIF DAN SUBJEKTIF
(pembelajaran kendiri minggu 4)
SOALAN OBJEKTIF
· Perlukan pelajar menulis atau memilih 1 jawapan yang betul atau paling baik.
· Dibentuk daripada beberapa bentuk item objektif yang boleh diperiksa secara objektif.
· Contoh ujian objektif :
i. Item jawapan pendek
ii. Item jenis padanan
iii. Item jenis aneka pilihan
iv. Kloz
· Item objektif terbahagi kepada 2 :
a) Item respon bebas (sumbangan)
b) Item respon tetap (objektif pilihan)
- Item aneka pilihan
- Salaptor
A] Item respon bebas (sumbangan)
- Perlukan calon teliti soalan dan tulis jawapan sendiri pada ruang yg disediakan.
- Biasanya jawapan ditulis dihujung soalan / dalam kotak yang disediakan.
B] item respon tetap (objektif pilihan)
- Perlukan pelajar pilih jawapan yang paling betul / tepat. Jawapan mungkin dipilih daripada 2
atau lebih pilihan,
- Bilangan padanan tidak terlalu banyak.
i. Item aneka pilihan
- Tergolong dalam item tetap kerana memberikan tindak balas terbatas.
- Jenis2 item aneka pilihan :
a) Berbentuk soalan
b) Pokok soalan berbentuk ayat tidak lengkap
c) Jenis jawapan terbaik
d) Analogi
e) Antonim
f) Jenis negatif
g) Mengisi tempat kosong
h) Jenis cantuman
i) Teknik kloz
- Terdiri daripada 3 bahagian :
i. Stimulus (rangsangan)
- Bahagian soalan yang mengandungi maklumat khusus di mana soalan itu didasarkan.
ii. Stam
- Bahagian soalan yang mengandungi tugasan dan berbentuk ayat, ayat tidak lengkap atau
soalan.
iii. Jawapan pilihan
- Bahagian soalan yg biasanya berbentuk angka, simbol, frasa, gambar rajah, jadual dll.
SOALAN SUBJEKTIF
- Def : satu pernyataan bersifat pertanyaan dalam instrumen pentaksiran untuk menguji pengetahuan, pengalaman dan kemahiran.
- Terbahagi kpd 2 jenis :
a) Struktur
b) Esei
A] Struktur
- Disusun dan diatur secara sistematik
- Terbentuk daripada 1 atau 2 bahagian – jawapan ada beberapa patah perkataan.
B] Esei
- Gerak balas dalam tulisan dengan guna perkataan sendiri
- Boleh ukur peringkat kognitif yg tinggi
- Tindak balas yang diberikan bersifat subjektif dan hanya berbeza dari segi mutu atau merit.
- Prinsip
i. Perlu semak sukatan pelajaran sebelum soalan dihasilkan.
ii. Arahan mesti jelas
iii. Soalan ditulis secara padat dan jelas.
- Jenis2 soalan esei :
a) Item tindak balas terhad (TBT)
- Membataskan isi dan bentuk tindak balas
- Dihadkan kepada had dan topik tertentu
- Berupaya mengukur aras kognitif
b) Item tindak balas lanjutan (TBL)
- Memerlukan pelajar berfikir dgn lebih lagi
Monday, February 9, 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment